top of page

Knockdown

  • Facebook Clean Grey
  • Instagram Clean Grey
  • YouTube Clean Grey

Senaste inläggen:

Vem är jag?

Jag heter Emelie, och detta är en blogg som handlar om mig och min och sambons lilla flock bestående av tre border collies. Alla med sina egna personligheter.

Tillsammans tränar vi i agility, lydnad och vallning. Åker land och rike för att plocka resultat. Men framför allt har vi ett himla roligt hundliv! Följ oss i våra upptåg och utveckling!

Dubbelt Guld!


I helgen var det dags för mitt och Yims första mästerskap. Nämligen U-SM. Vi skulle tävla både i lag och individuellt, och var verkligen laddade till tusen! Speciellt med tanke på att det var ett tag sedan vi tävlade nu.

Vädret var perfekt, inledde med att köra ett hopplopp med Sia. Hon gick riktigt bra. Rev ett hinder och sedan två misstag från min sida som kostade lite tid, hade inget bra grepp i gräset i morgondaggen så vågade inte riktigt trycka ifrån så som jag hade behövt. Dessutom höll jag mig inte till min plan, så Sia utmanades verkligen in i det yttersta. Fina running contacts dock som jag verkligen jublar över! Hon är så himla häftig!

Yim har verkligen gått helt fantastiskt. Vi inledde med att vinna kvalloppet och hade god tid (ca 5 sekunder till godo) inför finalen som skulle gå av stapeln på söndagen. Detta trots att jag verkligen tog det väldigt lugnt och kunde andas mellan varje sväng enbart för att gå felfritt. Kände mig helt lyrisk och glad! Sedan var det dags för vårat lag att tävla, var en rolig och flytig bana med öppna bra vinklar. Kände redan på banvandringen att detta var en bana som passade oss. Jag startade först och vi gjorde ett, må hända inte helt klockrent, lopp. Men ändå felfritt med en hel del defensiv handling.

Då två till i vårat lag gick in felfritt resulterade det i VINST. Jisses, då vi var det sista laget som gick in så sa de nästan omedelbart efter sista hunden hade gått in att vi hade vunnit GULD!

YES, så otroligt härlig känsla !

Efter en god natts sömn och lite lättare firande med ett glas vin var det dags för finalerna. Valde att avstå Sias lopp då det skulle gå av stapeln tidigt på morgonen och jag verkligen ville satsa helhjärtat på vinst med Yim och sova ut någon extra timme.

Tiden flög iväg och plötsligt var det dags för banvandringen. Jag ska inte säga att jag var lugn och kände mig säker, för det var jag verkligen inte! Mina nerver spökade något otroligt och jag hade svårt att koncentrera mig på banvandringen. Lyckades trots att jag såg många svagheter i banan jag vet Yim har ändå besluta mig att köra offensivt. Flera gånger funderade jag på hur jag skulle göra det så lätt som möjligt, men insåg sedan att den typen av handling inte passar sig ändå. Detta var inte en bana jag hade kunnat köra helt defensivt på!

Vi startade förstås sist då vi hade bäst resultat med oss från gårdagen. Jag kände mig helt spyfärdig inombords, men det verkade tack och lov inte synas utifrån.

Vi gick in, och när jag väl gick in på planen rann all nervositet av mig direkt. Yim gick som en klocka och satte inte en tass fel. Jag hanterade hela situationen helt ok och trots all press så tappade jag inte fattningen.

Vi gick in felfria! Och vann därmed GULD!

Helt otroligt. Detta var mitt och Yims första mästerskap. Och det bevisar verkligen att vi faktiskt kan prestera under press också! TVÅ GULD, både i lag och individuellt!

Nu längtar vi än mer ut på tävlingsbanorna igen, mer självsäkra än någonsin!

Film från vårat finallopp, med vår fina hejarklack i bakgrunden. (titta och le - kommentarerna är hur sköna som helst!)

Over n Out!


RSS Feed

Ett liv med border collies

Kennel

HEM     YIM      SAM     SIA

bottom of page