top of page

Knockdown

  • Facebook Clean Grey
  • Instagram Clean Grey
  • YouTube Clean Grey

Senaste inläggen:

Vem är jag?

Jag heter Emelie, och detta är en blogg som handlar om mig och min och sambons lilla flock bestående av tre border collies. Alla med sina egna personligheter.

Tillsammans tränar vi i agility, lydnad och vallning. Åker land och rike för att plocka resultat. Men framför allt har vi ett himla roligt hundliv! Följ oss i våra upptåg och utveckling!

Hundhälsa & mot SM!


Det har hänt mycket sedan senaste blogginlägget. Både på tävlings - men också träningsfronten. Först och främst har jag gått på semester, så nu blir det 3 härliga lediga veckor som inte så förvånande kommer gå i hundarnas tecken.

För några veckor sedan var vi på tävling igen med de två klass 1 hundarna. Var trevliga banor med mindre trevliga KF hinder det bjöds på. Jag är arg på mig själv i efterhand att jag inte observerade att ställningen på vippbrädan stack ut ett antal centimeter med en skruv rätt upp förrens det var för sent. Sam lyckades nämligen halka till ordentligt på uppfarten i hög fart och får magplask upp till mitten för att trilla åt sidan rätt på det som stack ut, Jag satte hjärtat i halsgropen, allt gick i slowmotion. Jag trodde den första sekunden att han MÅSTE ha rivit upp hela sidan.

Jag ned på marken för att känna, klämma, böja, peta. Kroppen var intakt, men jag hade en haltande hund med mig ut. Och med tanke på att Sam är den hunden som sällan visar om han har ont var magkänslan inte bra. Jag var arg, upprörd, ledsen - framför allt på mig själv som inte sett detta under banvandringen.

Givetvis strök vi honom från resten av tävlingsdagen, likväl har han gått på vila. Haltandet försvann rätt så fort efter, men vi vågade inte chansa hur tråkigt det än är. Hundarnas hälsa går alltid först, en tävling hit och dit betyder ingenting, vi vill att våra hundar ska hålla länge.

Igår fick Sam helkroppsmassage och verkar inte fått några stora men från smällen. Spänning mellan skulderbladen (likt nästan alla agilityhundar), och lite i höger ben. Det mesta släppte väldigt fint när Åsa jobbade sig igenom. Så nästa vecka ska hela flocken få sig en omgång, likt en liten avcheckning inför GULDagility veckan.

Förra veckan åkte jag med Yim och Sia till Jouni för en halvdags agilityträning. Min träning med Yim har känts lite svackig det senate. Har inte riktigt haft inspiration hur jag ska lägga upp hans träning, eller vad jag ska träna på. Jouni utmanade oss och fick mig hitta svagheter vi behöver träna på. På den stora positiva sidan (i mina ögon, då det tidigare varit en svaghet) så har jag en hund som ökat i fart och har bra hindersug.

Nu laddar vi inför agility SM som går av stapeln i helgen! Nedan följer lite blandade bilder från våra senaste dagar.


RSS Feed

Ett liv med border collies

Kennel

HEM     YIM      SAM     SIA

bottom of page